Statistiek is op zich natuurlijk gewoon saai: cijfers in de vorm van een grafiek of staafdiagram. Het gaat pas leven als er interessante conclusies te trekken. Zelf ben ik met vlagen verslaafd aan de getallen. Ik vind eigenlijk altijd dingen waarmee je een website kunt verbeteren.
In het artikel ‘Op welke zoekwoorden ga ik me focussen‘, gaf ik al aan dat Google Analytics zeer geschikt is om meer relevante zoekwoordcombinaties te vinden. In dit artikel geef ik nog drie voorbeelden die het belang van statistiek laten zien.
Voorbeeld 1: Effect van een nieuwe WordPress website met zoekmachine optimalisatie
Hieronder ziet u het effect van een nieuwe website op de bezoekersaantallen. De website is omgezet naar WordPress, en tevens geoptimaliseerd voor Google. De verdubbeling van het aantal bezoekers komt door extra bezoek uit Google. Dit voorbeeld geeft aan dat het simpelweg omzetten van een oude website naar WordPress lucratief kan zijn. Dit nog los van de extra mogelijkheden die WordPress te bieden heeft.
Bezoekersaantallen en de respons van de website lopen veelal parallel. Een verdubbeling van het aantal bezoekers betekende in dit geval ook een verdubbeling van de respons op de website.
Advies:
Controleer of je website qua techniek niet verouderd is.
Voorbeeld 2: Elke website heeft ‘loving care’ nodig
Net zoals een plant zijn dagelijkse verzorging nodig heeft, zo heeft ook een website aandacht nodig. Geen water, maar gewoon nieuwe en meer inhoud. In onderstaande grafiek kunt je zien wat er gebeurt als je niet veel aan je website doet. De bezoekersaantallen lopen gestaag terug en daarmee de respons van uw website. Dit kan mede veroorzaakt worden doordat de website niet meer voldoet aan de eisen die Google aan de techniek stelt.
Tip:
Geef je website nieuwe inhoud, nieuwe focus en je zult zien dat de resultaten verbeteren.
Voorbeeld 3: Waar komt de respons van mijn website vandaan?
Met Google Analytics is precies na te kijken waar de respons van de website vandaan komt. En dan bedoel ik: “Waar waren de bezoekers voordat men op jouw website belandden?” In onderstaande tabel wordt de e-mails respons vanaf de website vanuit respectievelijk, Google – organic, Google Adword met elkaar vergeleken.
Het gaat hier om een website in de toeristische sector waar al lang zoekmachine optimalisatie voor wordt uitgevoerd. De website leent zich goed voor zoekmachine optimalisatie omdat arrangementen gekoppeld konden worden aan het zoekgedrag. Jaarlijks worden aan deze website verbeteringen in zoekmachine optimalisatie doorgevoerd, waardoor inmiddels 2/3 van de e-mails vanaf de website direct uit Google (organic) komt. Aanvullend wordt er geadverteerd met Google Adwords.
Gemiddeld is de e-mail respons op de website 0,84%. Deze respons van zoekmachine optimalisatie is hoger dan die van Google Adwords (zie tabel hieronder). Dit hoeft overigens niet altijd het geval te zijn, maar hangt van het product en de situatie af. Misschien waren de zoekwoorden in Google Adwords campagne wel te generiek, of werd niet op het goede moment geadverteerd, of op de verkeerde plaats, of…
Zoekmachine optimalisatie blijkt voor dit bedrijf effectiever te zijn dan adverteren met Google Adwords.
Tip:
Onderzoek elke maand welke websites en welke zoekwoorden respons opleveren.