Dat is de vraag die we tegenwoordig wel eens voorgelegd krijgen. Vijf jaar geleden was dat nog anders, toen begon je de online marketing met een website en nieuwsbrief. Nu is dat anders. Je start en dan ga je aan de slag met Instagram en LinkedIn. Je krijgt volgers en gaat interessante inhoud delen om in contact te komen met potentiële klanten. En zo kom je aan opdrachten. Toch blijft een website een essentieel onderdeel van de online marketing.
Je hebt een website nodig voor je persoonlijke profiel
Via de sociale media profielen hebben kun je zien waar iemand zich mee bezig houdt en wat zijn interesse is. Vaak blijft deze kennismaking fragmentarisch en oppervlakkig. Op de profielpagina van je website kun je jezelf volledig omschrijven.
Je hebt een website nodig om je diensten te showen
Welke diensten lever je als bedrijf en hoe staan deze omschreven op je website? Alleen op je website/webshop kun je alle details van je producten kwijt. Pas dan gaat men over op de volgende stap: contact leggen of bestellen.
Je hebt een website nodig voor SEO
Een goede vindbaarheid in Google krijg je niet met alleen sociale media profielen. Je zult vindbaar zijn op naam en bedrijfsnaam, maar er is meer. Voor een goede vindbaarheid heb je veel webpagina’s nodig die zijn geoptimaliseerd voor Google. Per webpagina een zoekterm. Dit is alleen mogelijk met een website waarmee je makkelijk blogs en/of pagina’s maakt en die web technisch ook geschikt is om SEO goed in te vullen. Wij kiezen dan voor een WordPress website met de SEO Yoast plugin voor optimalisatie.
Je hebt een website nodig om in control te blijven
De indeling en mogelijkheden van sociale media platformen blijven veranderen. De inhoud zakt weg in de timeline, en wordt niet meer gezien. Daar heb je geen invloed op, terwijl je op je website zelf de indeling en volgorde kunt bepalen.
Je hebt een website nodig om makkelijk informatie te delen
Sociale media gaat ook over aandacht trekken en herhaling. Waarschijnlijk gebruik je een word documenten met al je berichten voor LinkedIn. Of je gebruikt een planningstool om berichten op verschillende sociale media te delen. Dat is prima, maar het is nog beter om vanuit je website te werken. Plaats de interessante berichten in je blog van WordPress of maak gewone pagina’s aan, en deel ze vervolgens. De inhoud wordt gevonden door Google en jij kunt steeds hetzelfde bericht gebruiken op sociale media. Via sociale media komen bezoekers dan vaker op je website, waar ze aanvullende informatie vinden.
Je hebt een website nodig voor specifieke functies
Je website moet vast iets speciaals voor je doen. Dat kan een donatieknop zijn voor een stichting. Het kan een afsprakenmodule voor een fysiotherapeut zijn. Een uitgebreid aanvraagformulier voor een maatwerk dienst. Ga zo maar door. Hiervoor heb je echt een website nodig.