Wat betekenen al deze advertentie termen? Als je gaat adverteren via Google, Facebook & Instagram i.c.m. Whatsapp of LinkedIn zie je allemaal statistieken. Deze statistieken geven je een beeld van de prestaties van je advertenties. Het is niet gemakkelijk om deze uit te lezen als je niet veel werkt met deze advertentieomgevingen. Daarom leggen we het kort uit.
Wat is CPE
Cost Per Engagement. De bezoeker heeft interactie met de advertentie. Door iets te doen. Dit kan door bekijken, delen, liken of reageren. Per interactie krijg je een bedrag te zien.
Wat is CPM
Cost Per Mile (Impression). Hoeveel kost het 1000x laten zien van een advertentie. Het is een methode waarbij je kunt meten met een prestatie indicator. Dit gebruik je om te vergelijken met andere advertenties. Bij heel specifieke doelgroepen voor je advertenties ligt deze veelal hoger.
Wat is CTR
Click Through Rate. Het is heel fijn om een hoog percentage bij de CTR te hebben staan. Hoe kom je achter de CTR waarde van je advertentie? Deze kan je berekenen door het aantal klikken te delen door het aantal weergaves. In de meeste advertentieomgevingen gebeurt dit automatisch.
Voorbeeld: Je advertentie is 2500 keer weergegeven aan je doelgroep. De advertentie is 50 keer geopend. De CTR is dan 2%: 50 gedeeld door 2500.
In Google kun je nog meer afleiden en meten met CTR. Zo kan je beter gevonden worden en ook meer clicks krijgen als je een betere ranking hebt in zoekresultaten. Leuk om uit te zoeken dus.
Voor de echte diehards!
Er zijn nog veel meer van deze termen dus ik vertel je graag nog even wat deze betekenen.
- Wat is CPC? Cost Per Click. Hoeveel mensen klikken door als ze de advertentie in beeld krijgen en gaan de advertentie ook echt bekijken en lezen. Dit lijkt op CTR alleen zit hier nog geen percentage bij. Hier gaat het alleen om kosten. Aan de CTR heb je meer.
- Wat is CPL? Cost Per Lead. In de salesfunnel wordt veel gekeken naar hoeveel mensen hun gegevens achterlaten. Dus je wordt gemaild of gebeld met meer informatie.
- Wat is CPS? Cost Per Sale. Productverkoop veelal voor webshops
- Wat is CPI? Cost Per Install. Dit wordt gebruikt voor apps of software. Wij kennen het vaak als prijsindexcijfer. Maar hier wordt het niet voor de inflatie gebruikt maar voor het installeren van producten.
Wil jij aan slag met adverteren in Google of in via social media? Maak dan kennis met onze collega’s.