Google past de SEO-titel die je ziet in de zoekresultaten steeds vaker aan. Deze titel komt normaal gesproken direct uit je website, maar kan ook door Google worden aangepast. De meeste wijzigingen zijn klein, maar er zitten ook grote wijzigingen bij. Dat is al langer zo, maar recentelijk is dat flink toegenomen. Zyppy.com heeft hier onderzoek naar gedaan en in deze nieuwsbrief lichten we dat toe. Van de ruim 91.000 titels die werden onderzocht herschreef Google er ongeveer 60%. Dat is best veel.
Waar hebben we het precies over?
De SEO titel is de titel van een webpagina die getoond wordt in de zoekresultaten en die je zelf hebt ingevoerd in je website.
Bij een WordPress website voer je deze SEO-titel in bij SEO Yoast. Hieronder zie je de invoer voelden aan de ‘achterkant’ van de website. Je ziet dat we “Goed vindbare website | website goed vindbaar maken voor Google” hebben ingevoerd, dat is de SEO-titel.
Het resultaat in Google
Hieronder zie je het zoekresultaat voor de zoekterm “goed vindbare website” van de website van Virunga. Je ziet dat Google de SEO-titel deels negeert en alleen het laatste deel van SEO-titel gebruikt “website goed vindbaar maken voor Google”.
Resultaten van het onderzoek
Uit het onderzoek naar SEO-titels kwamen het volgende naar voren:
- Vooral zeer korte en zeer lange titels worden aangepast. Je kunt het beste een titel van 50-60 tekens maken;
- Als een zoekterm meer dan één keer wordt gebruikt wordt de titel vaker aangepast;
- Bij het gebruik van het rechtopstaande “|” of liggende streepje “-” wordt de titel in respectievelijk 41% en 20% aangepast.
- Titels met haken [ ] of ( ) worden respectievelijk in 78% en 62% gevallen aangepast.
- Niet unieke titels worden aangepast.
- Titels met overbodige merknamen worden aangepast.
SEO titel en paginatitel
Naast de SEO-titel heeft een webpagina ook een paginatitel. Als de SEO-titel hetzelfde is als de paginatitel (opgemaakt in de H1 tag) dan wordt de SEO-titel minder vaak aangepast.
Een goede titel schrijven doe je zelf
Waarom zou je Google de kans geven je SEO-titel aan te passen? Je bepaalt liever zelf de inhoud van de titel. De titel hoort bij de inhoud van je pagina, en daarmee communiceer je met de bezoekers. Het is een kleine moeite om een aantrekkelijke titel te maken. Een goede titel en meta omschrijving kunnen net het verschil maken in de zoekresultaten van Google.
Wat voor een SEO-titel maak je vanaf nu?
- Maak altijd een SEO-titel van 50-60 tekens in de vorm van een goed lopende zin die de bezoeker aanspreekt (call to action);
- Zorg ervoor dat de grote overlap zit tussen de SEO-titel en de paginatitel;
- Gebruik geen haakjes of streepjes in de titel, maar gewoon tekst.