Wil je de sterren van jouw reviews (uit Google Mijn Bedrijf) terug zien in de zoekresultaten van Google?
Hieronder zie je een voorbeeld van de sterren die zijn toegevoegd aan een zoekresultaat bij de zoekopdracht “verkooptrainer”. Je ziet onder het zoekresultaat de gemiddelde beoordeling (5) en het aantal reviews (10) staan. Google haalt deze informatie uit je website en toont ze als ‘Uitgebreide Resultaten/Rich Snippets’. Als Google deze informatie niet op je website kan vinden, dan wordt er niets getoond in de zoekresultaten. De meeste zoekresultaten hebben geen sterren.
Deze webpagina krijgt van Google ook de sterren van de beoordelingen mee in de zoekresultaten.
Hieronder zie je een ander voorbeeld. Hierbij wordt bij de zoekopdracht ‘begeleiding kind scheiden amersfoort’ zowel een samenvatting als een zoekresultaat met sterren (een fijne combinatie). De vermelding valt op door de sterren en draagt bij aan het vertrouwen. Dat kun je goed zien bij onderstaand afbeelding.
Waarom wil je die review sterren bij het zoekresultaat zien?
- Deze zoekresultaten vallen op, zijn onderscheidend. Ze worden sneller gelezen en aangeklikt.
- Deze Google Reviews zorgen er indirect voor dat je gaat stijgen in Google! Je zult zien dat vanaf het moment dat de 5-sterren reviews op je website staan, deposities van zoektermen gaan stijgen. De zoekresultaten worden vaker aangeklikt. Het hogere aanklikpercentage (CTR) van het zoekresultaat zorgt voor een stijging.
- Reviews zijn een belangrijke factor in het koopproces (consument en zakelijke dienstverleners). Een reviewscore geeft vertrouwen. Hoe eerder je die kunt laten zien in aan koopproces, hoe beter.
Ik hoor je denken: “Is dit echt zo?”. Hieronder laat ik je een voorbeeld zien van een website, waarvan de reviews 2 weken in de zoekresultaten zichtbaar zijn. Je ziet dat zoektermen stijgen in Google (Google.nl Verschil), en dat nieuwe zoektermen voor het eerst een positie in Google krijgen (Binnengekomen). We zien dit effect eigenlijk bij elke website. Hierdoor krijg je meer bezoek op je website en neemt het aantal leads toe.
Rol van Google Reviews
Google Reviews hebben een positief effect op het aantal bezoekers. Hieronder zie je de statistiek van Google Search Console: klikken en vertoningen van de zoekresultaten waarbij de Google Reviews worden getoond. Bij 64.000 vertoningen gaan er 418 bezoekers naar de website. Dat is voor deze website 48% van het totale aantal kliks uit Google.
Hoe krijg je dit voor elkaar?
Om te beginnen heb je een Google Mijn Bedrijf account nodig om reviews te verzamelen. Waarschijnlijk heb je die al. Je hebt in ieder geval 10 reviews nodig en een website die voor een aantal zoektermen in de top 10 staat. Je gaat een aantal aanpassingen aan je website doen. Hiervoor heb je bepaalde (gratis) plugins nodig. De instellingen van die plugins moeten goed staan. Je hebt online tools nodig om te controleren of Google de website goed kan uitlezen. En je hebt een klein abonnement nodig (€5,00 per maand) om de reviews op je website te tonen. De combinatie van deze acties zorgt ervoor dat de reviews in de zoekresultaten zichtbaar worden. Natuurlijk wil je ook het effect hiervan zien. Daarom leggen we meteen uit waar je dat in Google Search Console kunt zien.
Hierover schreven we een kennispaper, zodat je het zelf kunt doen. Het is een stap-voor-stap handleiding, die je zelf kunt toepassen. Het is niet moeilijk, maar je moet er wel even voor gaan zitten!
Hoe tonen de reviews op de website?
Dat kan op verschillende manieren. Op de website van kindenscheiden.nl tonen de reviews in de rechterkolom.
De Google Reviews kunnen ook zwevend over de website getoond worden. Het begint met een samenvatting, daarna kun je alle reviews zien. Je ziet dit zwevende blok pas als je op de link ‘read our 20 reviews’ klikt.
Voor wie is deze paper?
De paper is voor iedereen die actief bezig is met online marketing, en waarvoor zoekmachine optimalisatie (SEO) belangrijk is. Denk aan: SEO specialisten, online marketing adviseurs en WordPress specialisten.
Let op:
Deze paper is geschreven voor WordPress websites en is niet geschikt voor andere systemen. We gaan ervan uit dat je een WordPress website hebt.
Kosten Paper
Deze paper kost 125,- euro, exclusief btw. Na betaling krijg je de paper per mail toegestuurd.
Dat lijkt misschien een heel bedrag, maar dat is niet zo, want je hebt het snel terugverdiend. Met 1 extra lead verdien je het eigenlijk al terug! Je krijgt toegang tot specifieke kennis, waarmee je extra leads kunt krijgen.
Stel, jouw website genereert nu per maand vier opdrachten van 500 euro. Door de extra exposure in Google kun je daar zeker 1 extra opdracht per maand bij optellen.
Garantie – no cure no pay
Als het je niet lukt om met deze paper jouw reviews in de zoekresultaten te krijgen dan kun je contact met me (Aart van Voorthuizen) opnemen. We kijken dan met je mee om het probleem te vinden (Let op: wel s.v.p. eerst alle stappen van de instructie volgen!).