Zowel de eigenaar van een website als de webdeveloper heeft een Google Search account nodig. Voor de eigenaar voldoet eigenlijk de overzichtspagina, waar de prestaties (bezoek uit Google), het aantal geïndexeerde pagina’s en geschiktheid voor mobiel kan worden uitgelezen. Alle overige onderwerpen zijn meer voor de webdeveloper/SEO specialist. Met de foutmeldingen kan de website verbeterd worden.
Heb je nog geen Google Search Console account? Begin dan met het aanmaken van een Google Search Console account.
Laten we de belangrijkste tabbladen eens kort langslopen.
Sitemaps
Met de sitemap geef je Google een lijst van pagina’s van je website. Google kan deze pagina’s indexeren en beoordelen. Het is vooral belangrijk dat nieuwe pagina’s worden snel door Google worden geïndexeerd. Dat is wat je wilt.
De SEO plugin van Yoast maakt standaard een sitemap van jouw website aan. Deze heeft altijd deze naam: https://www.domeinnaam.nl/ sitemap_index.xml
In je Google Search Console account hoef je deze URL alleen maar even aan te melden via het tabblad “Sitemaps”. Daarna indexeert Google regelmatig je website.
Prestatie – Hoeveel bezoek komt uit Google?
Bij prestaties zie je in een oogopslag hoeveel bezoekers er uit Google naar je website komen.
URL inspectie – Hoe goed is mijn pagina?
Dit is een tool van Google om een specifieke webpagina te bekijken. Stel je hebt een pagina die niet terugkomt in de zoekresultaten, dan kun je met een URL inspectie kijken of daar een technische reden voor is.
Indexeert Google mijn pagina’s?
Bij het tabblad “Pagina’s” kun je zien welke pagina’s wel en niet worden geïndexeerd. Als WordPress niet goed beheerd en/of ingesteld wordt dat zijn er snel veel pagina’s die niet geïndexeerd worden. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de “afbeeldingspagina’s” en “tag pagina’s”.
Voor video’s is er een aparte indexeringspagina.
Technische foutmeldingen
Per pagina kun je zien waarom een pagina niet wordt geïndexeerd. Veelal zijn dit zeer technische meldingen. Het is primair een taak van de webdeveloper om het aantal pagina dat niet wordt geïndexeerd te verminderen. Via onderstaand overzicht kan per pagina worden geanalyseerd waarom een pagina niet wordt geïndexeerd.
Functionaliteit – Is mijn website geschikt voor mobiel?
Bij functionaliteit kun je zien of je website wel geschikt is voor mobiel. Per pagina worden de mankementen benoemd.
Reviewfragmenten in zoekresultaten
Reviews van Google kunnen in de zoekresultaten worden getoond. In Google Search Console zie je hoe vaak de reviews in de zoekresultaten worden getoond. Je kunt zien of er sprake is van groei. Hiernaast kun je eventuele foutmeldingen van de reviews uitlezen.
Andere artikelen:
Een nieuwe Google Search Console aanmaken