Op welke manier ga je de linken in en naar je website maken? Door zoveel mogelijk rekening te houden met de wensen van de lezers en de wensen van Google.
Op Google Search Central heeft Google in het artikel Link Best Practices voor Google omschreven hoe je het beste linken kunt maken. Wij maakten een samenvatting van dit artikel.
Maak altijd een HTML LINK
De robot van Google volgt de linken op je website, indexeert ze en geeft er waarde aan. Om te beginnen moet de link te volgen (crawable) zijn. Je kunt daarom het beste een HTML link gebruiken, dan gaat dat altijd goed.
Een HTML link in code ziet er als volgt uit als volgt uit:
<a href="https://biologisch-ijs.nl">Biologisch ijs</a>
WordPress maakt standaard dit type link aan, dus hierover je hoeft je geen zorgen te maken.
Gebruik een relevante ankertekst/linktekst
De ankertekst (anchor text) is de tekst waar de link op staat. De inhoud vertelt de lezer iets over de pagina waar je naar toe linkt. In het voorbeeld hierboven is “Biologisch ijs” de ankertekst.
De ankertekst is belangrijk voor een goede positionering in Google.
Voorbeelden van slechte linken!
Hieronder zie je 4 voorbeelden van slechte linken.
<a href="https://biologisch-ijs.nl">Klik hier</a> voor meer informatie.
<a href="https://biologisch-ijs.nl">Lees verder</a>.
Lees meer over ons ijs op <a href="https://biologisch-ijs">website</a>.
We schreven een <a href="https://biologisch-ijs">artikel</a> over de manier waarop je biologisch ijs kunt maakt.
Deze 4 linken zijn slechte linken omdat ze geen relevante informatie in de linktekst hebben.
Beter: (omschrijvend en beknopt)
Op onze website hebben wij omschreven <a href="https://biologisch-ijs.nl/biologisch-boeren-ijs">welke soorten biologisch ijs</a> we maken.
Schrijf zo natuurlijk mogelijk zonder zoekwoorden te vaak te herhalen. Google vindt te veel zoekwoorden in de link “spammy”. Stel jezelf steeds de vraag: Heeft de lezer deze zoekwoorden nodig om te kunnen begrijpen wat er gaat volgen?
Beter: (geef de link context)
De woorden voor en na de link zijn van betekenis. Geef aandacht aan de hele zin waar de link in staat. Zet de linken niet naast elkaar, omdat dan niet voor elke link omringende tekst kan worden meegegeven.
Interne linken – Ontsluit de inhoud van je website
Interne linken met ankerteksten helpen lezers en Google om sneller andere relevante pagina’s van je website te vinden.
Elke pagina moet minstens een interne link hebben, anders wordt de pagina niet eens geindexeerd door Google.
Denk er over na of je andere pagina’s hebt die over hetzelfde onderwerp gaan en link daar naar toe.
Externe linken – Wees niet bang!
Wees niet bang om te linken naar andere website. Link naar andere website als het relevant is en informeer de lezer wat hij kan verwachten.
Op de website van ODIN staan het <a href="https://www.odin.nl/producten/">volledige assortiment van biologische ijsjes</a> in Nederland.