In Nederland zijn deze AI Overzichten relatief laat geïntroduceerd. In Amerika loopt het al een jaar. Daar is al veel duidelijk wat de effecten zijn:
Met AI worden inhoudelijk vragen steeds vaker in de zoekmachine zelf beantwoord. Het inzicht in de aard van de zoekopdracht is verbeterd, met als gevolg dat het antwoord beter is. De noodzaak om websites te openen vervalt. Hierdoor neemt het organische bezoek naar de website af. In dit verband heeft met het steeds meer over zero-clicks zoekopdrachten.
Uit onderzoek is gebleken dat het aanklikpercentage van de top 10 resultaten met gemiddeld 10% daalt. Voor artikelen kan dit percentage veel hoger liggen.
De AI overzichten worden relatief vaak getoond bij de wie, wat, hoe, waar en waarom vragen!
AI personaliseert antwoorden op basis van de zoekgeschiedenis van de gebruiker. Het zoekgedrag beïnvloedt de inhoud van toekomstige AI‑samenvattingen.
Jouw bedrijf in AI Overzichten – voorbeelden
Net zoals posities in Google te beïnvloeden zijn zo is dat ook met vermeldingen in de AI Overzichten. De basis daarvan is/blijft: inhoud van hoge kwaliteit.
Als jouw website al goed/hoog in Google stond dan heb je veel meer kans om daarin te staan. Ik geef je voorbeelden van websites waar wij bij betrokken zijn, en waarvan wij de positie kunnen verklaren.
Voorbeeld 1: Polderen en Strijden
De zoekopdracht ‘polderen en strijden’ geeft meteen het door Van Gennep uitgebrachte boek in de AI resultaten. Het boek is recent uitgegeven. Dit is een voorbeeld van een nieuw product op een website die over een bepaald onderwerp (boeken in dit geval) gaat.

Voorbeeld 2: Scheiden met kinderen
Het artikel met ’10 praktische tips voor ouders’ heeft een hoge positie in Google. Je ziet hieronder dat het nu via het ‘ankertje’ van het AI Overzicht het artikel aan de rechterkant terugkomt.

Voorbeeld 3: Bij De Boefjes – groepsaccommodatie
Deze groepsaccommodatie heeft met de zoekterm ‘groepsaccommodatie 16 personen drenthe’ positie twee in Google. Hieronder zie dat ze ook getoond worden in het AI Overzicht. In het AI Overzicht lift het mee door de hoge organische positie.

Voorbeeld 4: Onderzoeksbureau Enneus
Een zoekterm in de vorm van ‘DIENST-MERK’ (dienst-brand) levert Enneus twee vermeldingen aan de rechterkant op. Hieronder zie je dat de zoekterm ‘beleidsonderzoek Enneus’ in de rechterkolom een bedrijfsvermelding geeft en daaronder een vermelding van LinkedIn.
De merknaam gaat bij AI Overzichten een grotere rol spelen dan dat het bij de traditionele SEO deed.

Voorbeeld 5: Buro Nazorg – opleidingen rouwverwerking
De website is goed vindbaar rondom zoektermen als ’trainingen rouw, opleidingen rouw’ ed. Bij de vraag ‘Hoe word ik rouwbegeleider?’ aan Google staat aan de rechterkant de bedrijfsvermelding van Buro Nazorg. Deze vermelding is te danken aan FAQ met de goede codeopmaak.

Voorbeeld 6. Boers Advies – bouwkundige keuring
Op de vraag ‘Wie keurt huizen in regio Meppel’ zien we zowel bij het AI Overzicht (links) als bij de losse vermeldingen (rechts) de vermelding van Boers Advies terugkomen.
Boers Advies heeft een goede lokale vindbaarheid en dat zorgt ervoor dat het bedrijf bij zoekopdrachten met plaatsnaam goed vindbaar is. Dit werkt door in de AI Overzichten.
