• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer
Virunga online communicatie en webdevelopment

Virunga

Online communicatie & Webdevelopment

Online communicatie & webdevelopment

0592 - 34 09 19
  • Home
  • WordPress
    • Waarom een WordPress website?
    • Heb je nog een website nodig?
    • Een nieuwe WordPress website – maatwerk
    • Een nieuwe WordPess website – eenvoudig
    • Onderhoudsabonnement WordPress
    • Snelheid WordPress website
    • Webhosting
  • SEO
    • Hoe werkt SEO?
    • Goed vindbare website
    • Google review sterren in zoekresultaten
    • Hoger in Google
    • SEO specialist
  • Social media
    • Succes met social media
    • Social media adverteren
  • Online marketing
    • Adverteren
    • Social media campagne
    • Google Adwords campagne maken
    • Nieuwsbrieven
    • Effectief blogs schrijven
    • Online marketing – abonnement
  • Ons werk
    • Business
    • Toerisme
    • Zorg
    • Groen
    • Webshop
    • Zelfstandigen – ZZP
  • Kenniscentrum
    • Vindbaarheid in Google
    • Online marketing
    • WordPress websites
    • Trainingen
      • Training Goed Vindbaar in Google
      • Training Google Analytics
      • WordPress werkochtend
      • Training starten met Social media
  • Over Virunga
    • Klantcases
    • Referenties
    • Marcel Pol
    • Jolien Bennema
    • Aart van Voorthuizen
    • Privacy verklaring
  • Contact

AI Overviews in zoekresultaten

In Nederland zijn deze AI Overzichten relatief laat geïntroduceerd. In Amerika loopt het al een jaar. Daar is al veel duidelijk wat de effecten zijn:

Met AI worden inhoudelijk vragen steeds vaker in de zoekmachine zelf beantwoord. Het inzicht in de aard van de zoekopdracht is verbeterd, met als gevolg dat het antwoord beter is. De noodzaak om websites te openen vervalt. Hierdoor neemt het organische bezoek naar de website af. In dit verband heeft met het steeds meer over zero-clicks zoekopdrachten.

Uit onderzoek is gebleken dat het aanklikpercentage van de top 10 resultaten met gemiddeld 10% daalt. Voor artikelen kan dit percentage veel hoger liggen.

De AI overzichten worden relatief vaak getoond bij de wie, wat, hoe, waar en waarom vragen!

AI personaliseert antwoorden op basis van de zoekgeschiedenis van de gebruiker. Het zoekgedrag beïnvloedt de inhoud van toekomstige AI‑samenvattingen.

Jouw bedrijf in AI Overzichten – voorbeelden

Net zoals posities in Google te beïnvloeden zijn zo is dat ook met vermeldingen in de AI Overzichten. De basis daarvan is/blijft: inhoud van hoge kwaliteit.

Als jouw website al goed/hoog in Google stond dan heb je veel meer kans om daarin te staan. Ik geef je voorbeelden van websites waar wij bij betrokken zijn, en waarvan wij de positie kunnen verklaren.

Voorbeeld 1: Polderen en Strijden

De zoekopdracht ‘polderen en strijden’ geeft meteen het door Van Gennep uitgebrachte boek in de AI resultaten. Het boek is recent uitgegeven. Dit is een voorbeeld van een nieuw product op een website die over een bepaald onderwerp (boeken in dit geval) gaat.


Voorbeeld 2: Scheiden met kinderen

Het artikel met ’10 praktische tips voor ouders’ heeft een hoge positie in Google. Je ziet hieronder dat het nu via het ‘ankertje’ van het AI Overzicht het artikel aan de rechterkant terugkomt.


Voorbeeld 3: Bij De Boefjes – groepsaccommodatie

Deze groepsaccommodatie heeft met de zoekterm ‘groepsaccommodatie 16 personen drenthe’ positie twee in Google. Hieronder zie dat ze ook getoond worden in het AI Overzicht. In het AI Overzicht lift het mee door de hoge organische positie.


Voorbeeld 4: Onderzoeksbureau Enneus

Een zoekterm in de vorm van ‘DIENST-MERK’ (dienst-brand) levert Enneus twee vermeldingen aan de rechterkant op. Hieronder zie je dat de zoekterm ‘beleidsonderzoek Enneus’ in de rechterkolom een bedrijfsvermelding geeft en daaronder een vermelding van LinkedIn.

De merknaam gaat bij AI Overzichten een grotere rol spelen dan dat het bij de traditionele SEO deed.


Voorbeeld 5: Buro Nazorg – opleidingen rouwverwerking

De website is goed vindbaar rondom zoektermen als ’trainingen rouw, opleidingen rouw’ ed. Bij de vraag ‘Hoe word ik rouwbegeleider?’ aan Google staat aan de rechterkant de bedrijfsvermelding van Buro Nazorg. Deze vermelding is te danken aan FAQ met de goede codeopmaak.


Voorbeeld 6. Boers Advies – bouwkundige keuring

Op de vraag ‘Wie keurt huizen in regio Meppel’ zien we zowel bij het AI Overzicht (links) als bij de losse vermeldingen (rechts) de vermelding van Boers Advies terugkomen.

Boers Advies heeft een goede lokale vindbaarheid en dat zorgt ervoor dat het bedrijf bij zoekopdrachten met plaatsnaam goed vindbaar is. Dit werkt door in de AI Overzichten.

Primary Sidebar

Zoeken

Kenniscentrum

  • Vindbaarheid in Google
  • Online marketing
  • WordPress websites

Kenniscentrum

Wij organiseren zowel online als offline werksessies voor onze relaties. Deze kunnen we geheel afstemmen op de behoefte van de klant.

Meer weten? Volg onze trainingen

  • Training Goed Vindbaar in Google
  • Training Google Analytics
  • WordPress werkochtend
  • Training starten met Social media

Footer

Contact

Lauwers 9, 9405 BL Assen (Drenthe)
Tel: 0592-340919
info@virunga.nl

Volg ons

Facebook
Instagram
LinkedIn

Virunga, persoonlijk en betrokken

Voor online communicatie en marketing met WordPress websites

Copyright © 2025 Virunga · online communicatie & webdevelopment