Een aantal zaken uit het E-mail Onderzoek van Blinker op een rij (Bron: Nationaal E-mail Onderzoek Blinker) :
Wat ontvangen we aan mail en waar lezen we het?
We ontvangen gemiddeld 79 e-mails per week waarvan bijna de helft bestaat uit reclame e-mails. We lezen deze e-mails vooral op smartphones (37%) en laptops (30%). Het is de trend dat we steeds meer op e-mail op onze smartphone lezen (elk jaar komt er 1-2% bij). Mensen onder de 45 jaar lezen de mail het liefst op de smartphone. Daarboven lezen ze e-mails liever op een laptop.
Veel vertrouwen in e-mail
E-mail scoort hoog als je mensen vraag: “In welk digitaal middels heeft u het meeste vertrouwen als het uw privacy betreft?”
WhatsApp en Facebook populairste social mediaplatforms
Maar liefst 83% van de Nederlanders maakt gebruik van WhatsApp en 80% maakt gebruik van Facebook. In onderstaande grafiek zie je waarvoor social media en e-mail worden gebruikt. E-mail scoort op alle terreinen hoger dan sociale media.
Online aankopen vooral vanuit e-mail
E-mail is het enige online kanaal waarmee men regelmatig online aankopen doet. 55% van de Nederlanders geeft aan dat ze vaker dan één keer via e-mail iets hebben aangeschaft. De aankopen vinden vooral plaatst op de laptop en desktop. Slechts 10% geeft aan dat ze bij voorkeur via de smartphone kopen.
Waarom schrijven mensen zich in op een e-mail nieuwsbrief
Nederlanders schrijven zich graag in op nieuwe e-mail nieuwsbrieven om zo op de hoogte te blijven van een merk of organisatie, voor een exclusieve deal of na een recente aankoop in een webshop. Per jaar schrijft 85% zich in op één of meerdere nieuwsbrieven. De meeste mensen schrijven zich in op 1-5 nieuwsbrieven.
Waarom schrijven mensen zich uit op een e-mail nieuwsbrief
De belangrijkste redenen om uit te schrijven zijn: “te hoge frequentie” en “de onderwerpen zijn niet interessant genoeg”.
Al het je lukt om e-mail nieuwsbrieven met de juiste frequentie te versturen en te voorzien van interessante inhoud en aanbiedingen, dan schrijft een abonnee zich niet uit.
Conclusies:
E-mail is en blijft een krachtig marketing instrument voor elke organisatie. Met relevante informatie blijven abonnees op de hoogte van jouw organisatie, de diensten, de mensen en de ontwikkelingen.
Men heeft relatief veel vertrouwen in e-mail nieuwsbrieven (het was immer de eigen keuze om abonnee te worden en men kent de organisatie). Vanuit e-mail worden de meeste aankopen gerealiseerd.
Note 1:
We horen wel eens dat het moeite kost om relevante informatie voor een nieuwsbrief te vinden. Toch is dat relatief, want als we hier vervolgens vragen over stellen, dan blijkt er voldoende interessante inhoud voor handen. Het is vooral een kwestie van organiseren en doen.
Download Het nationaal e-mail onderzoek