Elke website heeft een doel. Minimaal één, maar het kunnen er ook meerdere zijn. Je hele website draait in principe om deze doelen. Je website is een instrument om doelstellingen mee te behalen. Dan is het natuurlijk belangrijk om te meten of je website ook inderdaad je gestelde doelen behaald. Dit is eenvoudig te herleiden uit Google Analytics, mits je jouw website doelen (goed) hebt ingesteld.
Websites kunnen verschillende doelen hebben. Vaak zie je al snel aan een website wat het doel is. Zo heeft Bol.com natuurlijk het verkopen van producten als doel en aannemersbedrijf het genereren van offerte aanvragen. Toch kunnen websites nog meer doelen hebben dan alleen die met een winstoogmerk. Zo zou het doel van de website van een politieke partij het zo lang mogelijk vasthouden van een websitebezoeker zijn die ook nog eens veel pagina’s bezoekt. Het doel van hun site is namelijk het informeren van bezoekers over hun politieke standpunten.
Verder kan je site ook nog een aantal kleinere doelen hebben. Zoals het behalen van nieuwsbrief inschrijvingen, het achterlaten van een recensie of het downloaden van bepaalde content.
Doelen in Google Analytics
Oké je website heeft dus doelen, maar hoe kan je nou eenvoudig meten of jouw website deze doelen behaald en nog belangrijker: Hoe kan je uit Google Analytics uitlezen wat je kan verbeteren aan je website om er voor te zorgen dat je méér doelen behaald. Maar allereerst zal je in Google Analytics moeten aangeven wat het doel, of de doelen, van je website zijn.
Doelen instellen
In Google Analytics kan je bij het tabje ‘beheerder’ doelen aanmaken onder de optie ‘Doelen’. Hier kan je aangeven wat een websitebezoeker gedaan moet hebben alvorens het als een behaalde doel wordt gerekend. Wil je het behalen van een bepaalde pagina instellen als doel? Dan kies je voor type ‘Bestemming’ en vul je de URL van de pagina in bij de volgende stap. Dit werd vroeger veel gedaan voor webshops, waarbij de URL van de bedankpagina werd gebruikt om in te stellen als doel. Tegenwoordig kan je heel eenvoudig e-commerce tracking gebruiken zodat je in Google Analytics precies kan zien welke producten er gekocht zijn en hoeveel omzet je gegenereerd hebt.
Toch blijft het slim om een ‘aankoop doel’ op deze wijze in te stellen. Wat met alleen e-commerce tracking instellen niet kan is het aanmaken van een trechterdoel. Bij een trechterdoel kan je de stappen die een bezoeker moet doorlopen, bijvoorbeeld het winkelmandje bekijken, het invullen van zijn gegevens en vervolgens het afrekenen, instellen om zo inzicht te krijgen hoeveel mensen er in welke stap afvallen. Dit kan je instellen door de optie ‘Trechter’ aan te zetten en vervolgens de URL’s van de pagina’s die een bezoeker moet bekijken in te voeren.
Doelen uitlezen
Nu je doelen hebt ingesteld wil je natuurlijk ook terug kunnen zien of deze doelen behaald zijn en hoe vaak. Dit kan je eenvoudig inzien door naar het overzicht van de doelen te gaan, links onderin de zijbalk van Google Analytics.
Als je de trechterweergave hebt ingevuld kan je inzichtelijk krijgen hoeveel mensen er in welke stap van het afrekenproces afvallen. Je krijgt bij de trechterweergave onderstaande funnel te zien.
Uit deze data kan je conclusies gaan trekken over je afrekenproces. Heb je een grote uitval van bezoekers die van de winkelwagen naar het invullen van hun gegevens gaan? Dan kan het zijn dat er een technische fout in je website zit, de knop naar het afrekenen moeilijk te vinden is of dat je niet voldoende informatie (of verkeerde) toont om de bezoeker te overtuigen om af te rekenen.
Wil je weten via welk kanaal je de meeste conversies hebt behaald? Dan kan je het beste kijken bij bron/medium.
Bij het tabje bron/medium krijg je websitedata inzichtelijk per kanaal waar je bezoekers vandaan hebt gekregen. Je kan hier per kanaal bekijken hoeveel doelen er behaald zijn. Zo kan je inzichtelijk krijgen waar voor jou de meest relevante bezoekers vandaan komen en of de investering die je in het kanaal stopt wel rendabel genoeg is.
Let op!
1. Staar niet blind op het precieze aantal doelen dat je hebt behaald. Google Analytics heeft het niet altijd op het precieze aantal gelijk. Houd dus rekening met een kleine foutmarge.
2. Test het doel dat je hebt aangemaakt altijd. Dit kan eenvoudig door op ‘Dit doel verifiëren’ te klikken bij het instellen van een doel.
3. Gebruik je Google AdWords? De doelen die je hebt aangemaakt in Google Analytics zijn over te nemen in Google AdWords. Zo krijg je AdWords gegevens te zien in Google Analytics en vice versa. Koppel daarvoor je Google Analytics account aan Google AdWords account.
Wil je meer weten over het gebruiken van Google Analytics? Volg dan een Google Analytics training om je kennis naar een hoger niveau te tillen.