Dit is een bekende en veel gestelde vraag. Je kunt maar een keer je domeinnaam kiezen, dus ga er even goed voor zitten om de juiste keuze te maken.
Welke vragen spelen?
- welke naam is makkelijk te onthouden?
- hoe houd ik de domeinnaam zo kort mogelijk?
- welke zoekterm relevant?
- welke domeinnaam is er nog beschikbaar?
- moet mijn bedrijfsnaam in de domeinnaam?
- welke producten en diensten in de domeinnaam?
- wel of geen tussenstreepjes?
- richt ik me op nederland of ook op andere landen?
Gebruik Google Adwords om relevante zoekwoorden te vinden
De beste benadering is om met de zoekwoordplanner van Google Adwords het zoekgedrag te inventariseren (helaas moet je wel even inloggen bij Google) en vervolgens een zoekwoordcombinatie te kiezen die relevant en beschikbaar is. Het is soms een puzzel, maar het is nog steeds mogelijk goede domeinnamen te vinden. Google weegt de zoekwoorden in de domeinnaam zwaar mee in de positie bepaling. Zorg er dus voor dat er minimaal 2 relevante zoekwoorden in de domeinnaam voorkomen, dan leg je een goede basis voor verdere zoekmachine optimalisatie.
Producten en diensten in domeinnaam?
Er is eigenlijk altijd zoekgedrag rondom de diensten en/of producten. Zoom extra in op deze zoekwoordcombinaties en verwerk enkele combinaties in de domeinnamen.
En de bedrijfsnaam dan?
Een standaard reflex van een ondernemer is om de bedrijfsnaam in de domeinnaam op te nemen en daar het hosting pakket aan te koppelen. Dat ligt voor de hand, maar niet nodig. Natuurlijk wil je wel goed vindbaar zijn op je bedrijfsnaam, maar het is relatief makkelijk om een goede posities in Google te krijgen op “bedrijfsnaam”. Je kunt daar bijvoorbeeld de contactpagina voor gebruiken. De www.bedrijfsnaam.nl kan als tweede domeinnaam met doorverwijzing gekoppeld worden aan die contactpagina.
Wel of geen tussenstreepjes?
Tussenstreepjes zijn soms onvermijdbaar bij de keuze van een nieuwe domeinnaam, maar in de communicatie tussen mensen in het vooral onhandig.