Als jij denkt aan je mailbox, dan denk je vast ook aan een nieuwsbrief. Het is de kunst om een nieuwsbrief te schrijven die echt waardevol is voor de ander. Hoe doe je dat? Wat zet je in een nieuwsbrief. We leggen in drie stappen uit hoe je jouw nieuwsbrief naar een hoger niveau kunt tillen. Dit kan je ook meenemen voor je websiteteksten of voor je social media.
1. Zonder plan ben je nergens
Wil jij een relatie verder uitbouwen? Stem dan je nieuwsbrief af op de doelgroep. Dit is iets waar te weinig bij stil wordt gestaan. We denken namelijk allemaal dat we onze doelgroep kennen. Zelfs communicatiemedewerkers die al jaren bij dezelfde organisatie zitten hebben dit probleem. Zo denken velen dat je alleen producten en diensten onder de neus van je klanten moet schuiven. Je krijgt daardoor opdringerige en irritante nieuwsbrieven. Dat gaat niet werken. Als jij je doelgroep niet duidelijk aan spreekt, gaan mensen je nieuwsbrief niet lezen.
2. Wat wil je bij deze doelgroep bereiken?
Als je doelgroep duidelijk is, dan ga je bepalen wat je met of bij deze mensen wilt bereiken. Waarschijnlijk heb je al een helder beeld bij je doel en moet je dit alleen nog met elkaar afstemmen of specifieker maken. Dit werk je verder uit als je samen een haalbaar doel hebt gesteld.
3. Hoe ga je over tot actie?
Wat ga je delen in je nieuwsbrief om je doel te bereiken en je doelgroep aan te zetten tot een actie? Je kunt samen kijken naar de behoefte van je doelgroep en deze behoefte omzetten in je aanbod.
Waar begin je?
Lijkt het je fijn om te beginnen met een nieuwsbrief? Jouw blik op je doelgroep of je klanten is vaak anders. Het is moeilijk om naar je organisatie te kijken vanuit het perspectief van de klant. Het gaat gemakkelijker als je iemand anders mee laat kijken van buiten je organisatie. Wij denken dagelijks mee met onze klanten en relaties over nieuwsbrieven en de gehele online communicatie. Heb je behoefte aan hulp? Laten wij dan eens samen brainstormen over je doelgroep, je doelen en het aanbod.
Brainstormsessie:
doelgroep, doel en aanbod bepalen (1,5 uur)
Nieuwsbrief:
Het nieuwsbriefsysteem van Mailpoet aan WordPress toevoegen en inrichten (4 uur)
Dit is inclusief:
-Eerste actielijst na brainstormsessie
-Adressen importeren
-Een eerste nieuwsbrief ontwerp
-Een eerste nieuwsbrief verzenden
Meer informatie