Yoast SEO is een zeer fijne plugin om je website te optimaliseren in Google. Elke pagina kun je optimaliseren, terwijl je van Yoast SEO feedback krijgt om verbeteringen door te voeren. De plugin van Joost Valk is onmisbaar voor een goede vindbaarheid in Google.
We zien helaas dat website eigenaren er niet aan toe komen om de instellingen van Yoast SEO bij te houden. Dat is begrijpelijk, want het vraagt om kennis. Daarnaast zitten de instellingen behoorlijk ver weggestopt en komen er bij updates steeds nieuwe opties bij. Je loopt dus snel achter.
Een aantal instellingen van Yoast SEO zorgt ervoor dat pagina’s wel of niet worden gespiderd door Google. WordPress heeft nogal wat pagina’s (URL’s) die niet interessant zijn of die voor dubbele content zorgen. Het is verstandiger deze pagina’s bij voorbaat uit te sluite, zodat ze niet gespiderd worden. Dat kan met de plugin van Yoast SEO.
Hieronder zie je dat de pagina’s van een website die wel (groen) en niet (grijs) geïndexeerd zijn. Je wilt dat het aantal geïndexeerde pagina’s iets toeneemt en het aantal niet-geïndexeerde pagina’s iets afneemt.
Google volgt de URL’s (webpagina) die in de XML sitemap staan. Via de XML sitemap van Yoast SEO geeft je alle webpagina’s van je website aan Google door. Hiernaast volgt Google de linken op het web. Afhankelijk van de inhoud van de webpagina, waardevol of niet waardevol, zal Google de pagina indexeren en word je vindbaar in Google. In Google Search Console kun je zien welke pagina wel of niet geïndexeerd zijn. Door een aantal pagina’s bij voorbaat uit te zetten worden ze niet opgenomen in de XML sitemap en zullen ze niet meer door Google gespiderd worden. Dit bespaart spidertijd.
Ik vraag je daarom aandacht voor de volgende SEO instellingen van SEO Yoast:
– zoek-indexering optimalisatie
– indexatie van auteursarchieven
– indexeren van media pagina’s
– indexatie van datumarchieven
Je vind deze instellingen onder: Yoast SEO > Instellingen
Zoek-indexering optimalisatie
Yoast SEO toont een lijst van metadata, feeds die kunnen worden uitgezet. Interne code die op elke webpagina staat, maar die niet wordt gebruikt.
1.Metadata
Een aantal links en meta-informatie die in code in de bovenkant <head> van je website staat, kunnen veilig worden uitgeschakeld.
2.Ongewenste inhoud formaten
Als je de URL van feeds niet gebruikt, dan kun je ze net zo goed uitzetten. Met schuifjes zet je ze uit.
3.Interne zoekresultaten
De zoekfunctie op je website kan verwarrende URL’s voor zoekmachines opleveren. Je kunt dit uitzetten.
Indexeren van auteursarchieven
Het komt vaak voor dat er maar een auteur van de blog is. Het is dan niet zinvol om het auteursarchief te hebben. In WordPress is deze pagina (https://www.domeinnaam.nl/author/misterx) dan gelijk aan de homepage. Door Google kan deze pagina dan als dubbele inhoud worden gezien. Als je blog maar één auteur heeft is het dus beter om het auteursarchief uit te zetten.
Bij Instellingen > Geavanceerd > Auteursarchieven, kun je dat uitzetten.
Indexatie van Datumarchieven
Deze pagina’s zijn gebaseerd op datum van publicatie (bijvoorbeeld: www.domeinnaam.nl/2020)
De relatie van dit soort pagina’s met andere pagina’s is vanuit SEO perspectief zeer gering. Het zegt niet veel over de inhoud en daarom kunnen datumarchieven beter worden uitgezet.
Bij Instellingen > geavanceerd > Datumarchieven, kun je dat uitzetten.
Indexeren van media – afbeelding of video
Een afbeelding en video heeft net als een webpaginapagina met eigen URL en wordt door Google gespiderd. Dit is niet nodig omdat de afbeelding of video al op een pagina staat. Je kunt Yoast SEO aangeven of je dit wel of niet wilt. Wij zetten ze altijd u
Bij Instellingen > Geavanceerd > Media pagina’s, kun je dat uitzetten.
Formatarchieven
Deze archiefpagina’s zijn overzichtspagina’s van afbeeldingen, linken, quotes ed. Yoast SEO adviseert om deze formats uit te zetten.
Bij Instellingen > Geavanceerd > Formatarchieven, kun je dat uitzetten.
Resultaten van deze wijzigingen
Hieronder zie je wat er gebeurt als je bovenstaande adviezen volgt. Het aantal gecrawlde pagina’s dat niet geïndexeerd wordt neemt af. Zo blijft er meer “crawlbudget” over voor de goede pagina’s.
Resultaat in Google
In onderstaand voorbeeld laat Google Search Console zien dat het aantal vertoningen in de zoekresultaten toeneemt. In deze case ging de spider meer “nog niet geïndexeerde pagina’s” verkennen en vervolgens indexeren. Dit verhoogde het aantal vertoningen. Het aantal kliks nam nog niet toe, omdat de nieuwe pagina’s nog een relatief lage positie hebben.