Als ik een workshop zoekmachine optimalisatie geef is meestal de eerste vraag die ik stel: “Weet je hoe mensen op uw product of dienst zoeken?” Zeker eenderde van de zaal kijkt me dan wat waterig aan. Bij navraag blijken ze de belangrijke zoekwoorden niet te kunnen noemen. Dat is erg jammer, want als je die niet kent is het onmogelijk om je website goed te maken voor Google.
Goede zoekwoorden zijn de basis voor de optimalisatie van een website. Een website die goed geoptimaliseerd is voor Google haalt 40-70% van het bezoek uit Google. En dan hebben we het over het linkerrijtje in Google (organic), waar dus geen kosten aan verbonden zijn. Het is dus een gemiste kans als je de zoekwoorden voor je website niet kent!
Hoe vind ik de zoekwoorden die bij me passen?
Begin bij jezelf, dat is wel zo makkelijk. Je hebt zelf een goed overzicht van de producten en diensten die je levert. Maak hiervan lijstjes met relevante zoekwoorden en rubriceer ze.
Is dit voldoende?
Nee, dat is altijd, maar dan ook altijd onvoldoende. Mensen zoeken altijd anders dan je denkt dat ze zoeken. Soms simpeler, soms specifieker. Je verzint het gewoon niet zelf hoe mensen zoeken. Enkelvoud, meervoud, spellingsfouten en combinaties die je niet voor mogelijk houdt. Het is dus nodig aanvullend onderzoek te doen. Leg de vraag om te beginnen voor aan enkele mensen in je directe omgeving. Dat levert altijd waardevolle informatie op. Gebruik daarnaast de hulpmiddelen van Google.
Hoe kan Google me helpen?
Het hulpprogramma voor zoekwoorden van Google is je allerbelangrijkste hulpje om meer grip op het zoekgedrag te krijgen. Dit hulpmiddel is eigenlijk vooral bedoeld voor het maken van Google Adwords campagnes, maar is ook uitermate geschikt voor zoekmachine optimalisatie. Elke SEO expert begint hier! Je voert een zoekwoord in en krijgt als respons de varianten waarop gezocht wordt. Zeer inspirerend en zeer verhelderend.
Met bovenstaande punten kun je vast meer grip op je zoekwoorden te krijgen. Daarmee heb je een goede basis gelegd voor een succesvolle website in Google.
Aart van Voorthuizen, Seo specialist, Virunga