Benchmarking heeft te maken met marketing, maar het gaat veel verder dan de meeste mensen denken. Je gaat bedrijven in dezelfde tak van sport met elkaar vergelijken. Dat kan complex zijn, maar wij houden het graag simpel. Het gaat om twee dingen: meten en verbeteren.
Wie durft de vergelijking aan?
Benchmarking is een methode om de prestaties, de werkwijze en de managementvaardigheden van vergelijkbare bedrijven met een bijzonder goede opbrengsten of bekendheid te onderzoeken. Je gaat je eigen onderneming vergelijken met de nieuwste en beste ideeën op dit moment. Vanuit die vergelijking krijg je plannen en die neem je mee en implementeer je in de eigen organisatie.
Doel
Het is de kunst om het simpel te houden. Wanneer je meerdere bedrijven met elkaar gaat vergelijken kies je een duidelijk doel. Dat doel moet meetbaar en specifiek zijn, maar ook gelijk aan het andere bedrijf de toekomstige benchmarkpartner.
Hoe werkt Benchmarking?
Je hebt 10 stappen en werkt met een plan.
- Waarom ga je benchmarking doen?
- Wat is het doel – SMART!
- Met wie ga je benchmarking doen? Benchmarkingpartners.
- Welke data prestatie indicatoren wil je vergelijken en onderzoeken?
- Wat is jouw huidige niveau en wat is niveau van de benchmarkingpartners?
- Wat wordt het toekomstige prestatieniveau voor jouw organisatie?
- De bevingen uit het onderzoek intern delen en medewerkers voorbereiden op verbeteringstraject
- De nieuwe bedrijfsdoelen gezamenlijk opstellen
- Actieplan ontwikkelen
- Actieplan implementeren
- Evalueren en blijven vergelijken met andere soortgelijke organisaties ook voor nieuwe ontwikkelingen en eventuele nieuwe benchmarkpartners
Starten met Benchmarking
Het is geen eenvoudige methode, maar het resultaat kan wel verbluffend zijn. Je hoort tijdens het onderzoek vaak mensen roepen: ‘Dat ik daar niet eerder aan heb gedacht.’ Het is de moeite waard. Het is een proces dat je op neemt in je bedrijfsvoering en een continu proces dat je blijft ontwikkelen. Het is nodig om je organisatie open te stellen en buitenstaanders mee te laten kijken. Mensen van buiten je eigen organisatie zien veel meer.
Beginnen met benchmarking
- Waarom wil ik benchmarking
- Wat wil ik gaan onderzoeken
- Hoe wil ik gaan onderzoeken
- Wat zijn geschikte benchmarkpartners
Wij plannen een graag een afspraak met je in om deze vragen helder te krijgen. Dat kan online of op locatie.