Het is lastig om te verkopen als de winkel beperkt open is of geheel gesloten. Je bent ondernemer met een eigen winkel en je hebt vast weleens gedacht aan een webshop. Click en collect is een simpele versie. Een super handige methode om klanten te helpen en het voordeel is data, dat leg ik je uit. Je eigen webshop, met je eigen webshop ben je onafhankelijk en kan je altijd groeien.
Wat is click en collect?
De klant koopt je product met click en collect en jij zet het voor hem klaar. De klant wacht niet op een bezorging maar komt het zelf halen. Click en collect is dus een reserveer en ophaalservice voor klanten. Veel webshops maken al gebruik van click en collect onder de optie verzendmethode ‘Ophalen in de winkel’.
Logistiek
De bestelling en de betaling worden op afstand verwerkt en het product wordt persoonlijk opgehaald. Verzendkosten worden vaak in rekening gebracht. Bij het ophalen van producten worden er meestal geen extra kosten in rekening gebracht. Corona-proof afhalen is nu een must. De klant kan niet bij de winkel rond blijven hangen. Let op de route van de klant en geef met vakken of bordjes instructies.
Klantreis
Het belangrijk om de klantreis voorop te hebben staan.
- Hoe weet je klant dat je de optie click en collect hebt?
- Krijgt de klant een melding als de bestelling klaar ligt waar en wanneer?
- Wat voor bestelbewijs moet de klant meenemen om de bestelling op te kunnen halen?
Data
Doordat je klanten online bestellen laten ze ook gegevens achter in jouw webshop. Je weet dus na enige tijd wat de favoriete producten zijn en kunt je marketing hierop aanpassen. Persoonlijke marketing gericht op de klant kan de volgende stap met je webshop zijn. Wat doe je bijvoorbeeld met de aftersales?
Starten met click en collect