Wil je beginnen met schrijven aan een effectieve blog?
Er is genoeg te vinden over bloggen. Een goed blog schrijven kan de klantrelatie versterken. De redenen om te gaan schrijven en artikelen online te publiceren zijn oneindig. Het is alleen nog niet zo gemakkelijk om te scoren met je blog.
Voor je bedrijf publiceren
Jij kunt heel goed vertellen over je eigen expertise. Je verkoopt een product of dienst en wil meer delen over jouw werk. Het schrijven over je product en dienst gaat niet zomaar extra publiek opleveren. Een blog of nieuwsitem op je website moet je doelgroep in beweging zetten om resultaat te hebben. Dat is een uitdaging. Om je doelgroep in beweging te krijgen moet je deze mensen goed leren kennen.
Inspiratie voor een goed blog
Over welke onderwerpen kun je gaan schrijven:
- Probleem en oplossing
- Succesvolle projecten
- Kennisoverdracht
- Klantbinding
- Opvoeden
- Nieuws
- Minder succesvolle projecten*
- Productinformatie
- Handleiding
*Ja het is echt een goed idee om te delen over je mislukkingen en startersinzichten. Hierdoor kan je laten zien hoe je omgaat met tegenslagen. Het kost moeite om te ondernemen. Je kunt heel sympathiek overkomen. Vooral in de B2B (business to business) kan dat goed werken. Andere ondernemers zullen dit herkennen.
Beginnen
Schrijven moet zonder druk en op een moment dat je lekker in een flow zit. Dat voel je aan door het vaak te proberen. Het is belangrijk om met jezelf af te spreken wekelijks of maandelijks tijd vrij te maken voor het schrijven. Schrijven kan je niet zonder doel. Nu hoor ik vaak: ‘Ik ga meer publiceren omdat ik meer klanten wil.’ Dat is niet verkeerd, maar dat gaat vaak niet werken. Bij de algehele communicatie vanuit je bedrijf hoort een doel en daar hoort een communicatieplan bij. Dat hoeven niet eens veel pagina’s aan tekst te zijn. Duidelijke afspraken geven al inzicht.
Doelen
Het kennen van je doelgroep is belangrijk. Zo laat je bijvoorbeeld vakjargon achterwege of leg je deze termen uit. Mensen moeten zich aangesproken voelen en herkennen. Anders gaan ze de artikelen niet lezen. Je kunt gaan bloggen om iets te vertellen aan je klanten en deze kennis met ze delen via een nieuwsbrief.
Dan is het doel van je blog duidelijk:
Relatieonderhoud
Je wil graag vaker in contact komen met je klanten en ze voorzien van kennis.
Strategie
Wij geloven en hebben zelf kunnen ervaren hoe het is om te werken met een communicatiestrategie. We nemen je een stukje mee in onze wereld. Jij neemt ons mee in die van jou. Samen komen we tot de doelstellingen en een communicatieplan. We spreken af welke taakverdeling we hanteren en stemmen alle communicatie af op jouw doelgroep. Jij krijgt meer contact met je klanten en nieuwe relaties bouwen zich op. Laten we kennismaken en kijken of we samen jouw doelen kunnen verwezenlijken. Via ons kenniscentrum helpen we je op weg.
Online aan klantrelaties bouwen
In deze blog lees je hoe je in 3 stappen een betere nieuwsbrief kunt maken. Met deze nieuwsbrief kun jij je klanten informeren, maar ook doelgericht de relatie versterken.