De online profielen op het zakelijke netwerk LinkedIn kunnen veel betekenen voor je verkoop.
Een professioneel profiel op LinkedIn kan mensen aantrekken als een magneet. Eerder was het meer voor de directeur en de salesmanagers, tegenwoordig kan je met het gehele team indruk maken. We noemen dat in de marketing ook wel social selling. Nee, het is geen vervanger voor het ontmoeten en onderhouden van klantcontact. Het is een extra kanaal, waarmee je veel bereik kunt hebben en de drempel naar verkoop verlaagd. Met social selling kan je de verkoop strategie versterken.
Mensen nemen gemakkelijker contact op als ze je vertrouwen. Hoe kun je nu vertrouwen uitstralen en zichtbaar zijn? In deze blog leg ik je de eerste stappen uit. Via onze download krijg je mega veel waardevolle tips
Persoonlijk advies
Wil je nog meer indruk maken op de zakelijke relaties, neem dan contact op voor een persoonlijke sessie waarin we individueel je profiel geheel persoonlijk afstemmen op jouw doelgroep. Wil je graag dat ik aan jou en je collega’s uitleg geef over het optimale gebruik van LinkedIn boek dan een social media training. Deze training is interactief en zal 2-3 uur duren, er is veel ruimte voor eigen vragen.
In deze blog
- De looks
- Beginnen
- Opvolging
- Download tips voor je LinkedIn profiel
Hoe ziet het eruit?
De looks
Je zit rond te kijken op LinkedIn en meteen valt het op of de looks van een ander persoonlijk of bedrijfsprofiel jou aanspreken of niet. Alles draait om de looks. Ziet het er professioneel uit? Past het bij wat het bedrijf wil uitstralen? De eerste indruk is vaak visueel en daar zijn wij mensen gevoelig voor. Een goede foto doet wonderen! Die foto kan je ook voor de teampagina op je website gebruiken.
Invulling persoonlijk profiel
Het persoonlijke profiel kan heel uitgebreid worden ingevuld. LinkedIn beloont een mooi opgezet profiel. Je kunt beter wachten met noteren waar je werkt tot de bedrijfspagina klaar is. Dan komt het logo er mooi bij te staan. Kijk maar bij mijn profiel. De teksten zijn naast de visuele indruk erg belangrijk. Er zijn veel velden waar je iets kunt vertellen met tekst. Als mensen op jouw foto klikken moeten ze verder kunnen lezen over jou. Hier moet je de bezoekers inpakken ;).
De foto voor de persoonlijke pagina
Een goede zakelijke profielfoto is een onmisbaar element voor je uitstraling en merk. De profielfoto op dit zakelijke kanaal speelt een grote rol bij de eerste online kennismaking. Ik geef je graag een paar tips onderin deze blog.
Het team wordt een eenheid
Het is fijn als het gehele team een soortgelijke foto gebruikt. Tegenwoordig kun je ook met de banner iets vertellen of indruk maken. Als je een goede banner neerzet kan deze je merk en uitstraling versterken.
Bedrijfspagina
Het inrichten van de bedrijf pagina op LinkedIn wijst zichzelf. Deze moet passen bij je bedrijfswebsite en wat je uit wil stralen. Er is kort een ruimte voor een intro en je vakgebied. Vul deze zo volledig mogelijk in. Dan heb je looks compleet en is het tijd om te starten.
Beginnen
Berichten bedrijfspagina
Voor het plaatsen van berichten heb je een duidelijke communicatiestrategie en planning nodig. Als dit losse flodders worden heeft het bijna geen zin. Het is handig om hier één persoon verantwoordelijk voor te maken. Zodra deze persoon een bericht heeft geplaatst kan die de andere medewerkers via één druk op de knop op een notificatie geven. Deze mensen (die meestal geen beheerder zijn) kunnen meteen het bericht van het bedrijf delen op de persoonlijke profielen. Maar pas op hier zijn wel wat valkuilen. De do’s en dont’s heb ik voor je opgeschreven en kan je onderin deze pagina.
In de communicatiestrategie verwerk je meteen de afspraken over het gebruik van hashtags en de aanspreekvormen ect. Over het gebruik van #hashtags heb ik een aparte blog geschreven.
De opvolging
Na het delen komen er reacties, het is geweldig als mensen een reactie typen. Dat is beter dan gewoon een like. Want zo ontstaat er de kans om met ze in gesprek te komen. Vind je het moeilijk om te bedenken wat je wil reageren schakel dan hulp in. Samen kom je verder. Onder dit artikel vertel ik nog meer over reacties en hoe je dit kunt verbeteren.
Download
White paper LinkedIn gebruiken
Online aan klantrelaties bouwen
In deze blog lees je over het opbouwen van een relatie en vertrouwen. Je kunt op elk contact moment de klant beïnvloeden. Wat hoor je over je klant te weten, bijvoorbeeld.