Ik wil jullie in deze blog meenemen in het bouwen van online relaties. Product – zichtbaarheid – commitment’.
Een klant heeft een probleem, jij voorziet ze met een oplossing
Voordat je kunt inhaken op de oplossing, moet je het probleem van de klant kennen. In een online omgeving is het moeilijk om de klant te leren kennen. Je kunt wel de klantreis uitschrijven en visualiseren. Een klantreis beschrijft het proces dat de klant doorloopt en geeft inzicht in wat de klant prettig vindt. Hierbij kan ik je bij helpen.
Wat hoor je te weten van je klant?
De klanten die je al hebt, hebben prioriteit. Investeer in de huidige relaties. De focus ligt momenteel op onlinedienstverlening. Het is nu lastiger om fysiek af te spreken. Je zult dus zelf proactief in contact moeten komen met je klanten. Verdiep je in het probleem en de oorzaak van het probleem en bedenk samen een oplossing. Je krijgt er zelf informatie en klantkennis voor terug.
Wat je moet weten van je klant als je een goede relatie hebt met je klant:
- Wat houdt je klant bezig?
- Welke doelen heeft je klant?
- Welke problemen heeft je klant?
- Wat is de oorzaak van die problemen?
- Samen bespreek je wat een mogelijke oplossing kan zijn voor die problemen (bied je diensten aan)
Hoe kan je nieuwe mensen aantrekken en relaties opbouwen?
Een nieuw contact gaat niet zomaar over tot aankoop van een product of dienst. Ze moeten je gezien hebben en ze willen eerst weten wie je bent. Een relatie opbouwen voor aankoop is dus cruciaal. Het opbouwen van een relatie kost tijd. Je zult zichtbaar moeten zijn. Je moet laten zien wie je bent en wat je doet. Goed vindbaar en zichtbaar zijn is je beste ingang. Dat kun je uit handen geven aan een specialist.
Commitment zorgt voor vertrouwen
Door van je publiek fans maken, door te laten zien hoe je werkt. Vragen beantwoorden is gemakkelijk uit te voeren online. Je diensten herhalen vanuit een andere invalshoek om het niet saai te maken. Meerdere producten laten zien. Jezelf op een goede manier presenteren. Zorg voor een duidelijk doel en een strategie achter je online uitingen. Je klant moet zien dat je kennis van zaken hebt. Zo bouw je bij relaties vertrouwen op. Laat je leads of klanten weten dat ze belangrijk voor je zijn. Besteed tijd aan nieuwe contacten en blijf dit contact onderhouden.
Wat heb je nodig online:
Er zijn een aantal basisonderdelen die je kunnen helpen om te bouwen aan online vertrouwen. Hieronder heb ik een opsomming gemaakt. Mocht je hier vragen over hebben, dan kan je me bellen of mailen.
1. Product of dienst
- Een solide communicatiestrategie
- Een duidelijk product, waarin de klant zelf kan kiezen hoeveel hij wil besteden.
- Bijvoorbeeld meerdere segmenten: basic – average – pro
2. Zichtbaarheid
- Goed vindbaar zijn met je website en in Google
- Stem je marketing af op de behoefte. Breng je sales- en marketingfunnel samen.
- Zichtbaar zijn op social media – LinkedIn inzetten als magneet
- Adverteren via social media of Google om mensen te attenderen op speciale deals of weggevers
- Een nieuwsbrief ook wel e-mailmarketing genoemd
- Blogs
- Reviews of een klantcase
3. Commitment
- Tijd investeren in het weggeven van kleine stukjes waardevolle informatie
- Tips of een whitepaper
- Webinar
- Vragen beantwoorden
- Loyaliteit belonen
- Blijven vernieuwen
- Reageer snel met opvolging of klantenservice
- Feedback vragen
Maak kennis met onze specialisten? Ellen Kruize