In deze case beschrijf ik de aanpak die we hebben gevolgd voor Projecthours.nl. Wij noemen dit de snel op weg aanpak. Je hebt een relatief nieuwe website of een website waar qua SEO nooit zoveel aan gebeurd is, en je wilt goed vindbaar in Google worden. We kijken dan naar het zoekgedrag en geven je stap voor stap praktische adviezen.
We laten ons hierbij vooral leiden door jouw wensen. Wat wil je zelf doen en waar wil je meer mee doen?
Met welke zoekwoorden begin je?
Voordat je je webpagina’s gaat optimaliseren wil je zeker weten dat je dat voor de goede zoekwoorden gaat doen. Om hoog in Google te komen zijn veel kleine acties nodig en je wilt dat dus wel voor de goede zoekwoorden doen.
Je wilt dus antwoord op de vraag: Welke zoekwoorden zijn voor mij relevant? Om een selectie te maken zijn hiervoor allerlei hulpjes op het web beschikbaar. Wij combineren een aantal tools om snel een eerste goede lijst van zoekwoorden te krijgen. We vragen de eigenaar naar zijn idee. We gebruiken de zoekwoordplanner van Google Adwords. We kijken naar jouw marketingdoel. En, we gebruiken onze SEO software. Dit combineren we in de eerste werkronde.
Hieronder zie je een deel van de lijst waar we mee begonnen (zoekterm, zoekfrequentie, positie in Google)
Ons advies in deze case: focus ook op het zoekwoord “urenregistratie app” als relevante zoekterm. Daar ligt de potentie. De zoekfrequentie is 1000 per maand. Het is makkelijk om over “urenregistratie” een goede inhoudelijke pagina te maken.
Wat zijn op dit moment jouw posities in Google?
Welke zoektermen scoren nu al en welke zoektermen nog niet? Als we een nieuwe website onderhanden nemen, dan is dat de eerste vraag. Met software brengen we posities van een flink aantal zoekwoorden in kaart. De software heeft een koppeling met Google, zodat de zoekvolume per zoekterm ook meteen inzichtelijk zijn.
Hieronder zie je een vijftal relevante zoekwoorden die net buiten de top 10 staan.
Ons advies: focus op de zoekwoorden die net buiten de top 10 staan en ga hiervoor linken aanvragen of blogs schrijven, zodat ze in de top 10 komen en bezoek naar je website opleveren.
Kun je de concurrentie aan?
Het zoekvolume is een belangrijk criterium bij de keuze van de zoektermen. Een hoge positie in Google voor een zoekwoord met veel volume levert veel bezoekers op. Echter, de concurrentie voor zo’n zoekterm is ook hoger.
Gevoelsmatig kiezen we voor een zoekterm met een zoekvolume waarmee we de concurrentie aan kunnen. Bij een nieuwe website kiezen we dan meestal voor zoekwoorden uit de “middenmoot”. Werken we al wat langer aan een website dan gaan we voor de zoekwoorden met de hoogste volumes.
In deze case had Projecthours.nl al een uitgebreide pagina voor “urenregistratie in excel”. Deze pagina, en enkele varianten, kwamen al goed door in Google. Dit bleek uit het positie overzicht. Er waren echter ook nog braakliggende gebieden.
Ons advies: maak eerst extra pagina’s voor “urenregistratie personeel” en “urenregistratie app” en laat de zoekterm “urenregistratie” nog even liggen. De eerste twee zoektermen zijn relevant, hebben volume en er is makkelijk over deze onderwerpen te schrijven.
Hoe starten met linkbuilding?
Vermeldingen op andere websites (links) kan op vele manieren en is de manier om hoger in Google te komen. Je kunt het op verschillende manieren aanpakken. Projecthours.nl koos er voor om op verschillende websites te gaan bloggen over urenregistratie.
Het zoekwoord “urenregistratie app” had in eerste instantie geen positie in Google. Met linkbuilding staat de zoekterm nu op positie 18 en is al goed op weg naar een top 10 positie. Deze positie is in een tijdsbestek van ongeveer 6 weken bereikt. Linkbuilding is altijd een zaak van de lange adem.
Ons advies: doorgaan met bloggen en linkbuilding verder intensiveren.
Resume:
Met deze “snel op weg” aanpak keken we naar de zoekopdrachten, het zoekvolume, de concurrentie en konden we snel praktische adviezen geven over de focus op zoekwoorden en de te ontwikkelen nieuwe pagina’s.
De stappen van hierboven volgen we bij elke website en zijn het begin van de optimalisatie van je website. Natuurlijk is er nog meer te doen…
Aart van Voorthuizen, Virunga